Sluiten

Bakexpert Danna bakt tijdens de Landelijke Fruitplukdag op zaterdag 22 september heerlijke appeltaarten in de boomgaard van fruitbedrijf De Woerdt. Zelf plukken en zelf proeven, dat is het idee van de plukdag. Bezoekers kunnen meteen met hun zelf geplukte appels aan de slag.

Of je nu een doorgewinterde thuisbakker bent of alleen bakt voor een verjaardag, een lekker stuk appeltaart uit eigen oven smaakt altijd. Niet voor niets is de appeltaart de meest gebakken taart van Nederland. Uit onderzoek is echter gebleken dat zo’n 40% van de thuisbakkers te weinig deeg over heeft voor de reepjes bovenop. Met de mix Koopmans Appeltaart extra deeg maak je heel makkelijk je vertrouwde appeltaart, maar dan met 25% meer deeg. Handig voor grotere springvormen. En voor als je de verleiding niet kan weerstaan om van het deeg te snoepen. Bezoekers in de boomgaard kunnen proeven van de ter plekke gebakken appeltaarten. Die smaken altijd en helemaal met vers geplukte appels van Hollandse bodem.

Elk stukje anders

Bij fruitteeltbedrijf De Woerdt (1977) in Ressen telen ze naast peren (11 ha) ook zo’n tien verschillende rassen appels (11 ha), waaronder Elstar, Jonagold, Pinova, Greenstar en Wellant. Van hard tot zacht en van zoet tot zuur. ‘Klanten vragen weleens welke appels het lekkerste zijn voor een appeltaart. Mijn vader adviseert dan altijd om ze allemaal te gebruiken, want dan smaakt elk stukje van de appeltaart anders’, grapt teler Wessel van Olst.
Koopmans adviseert een stevige zoete appel voor appeltaart, zoals de Elstar en de Cox Orange. Goudreinetten zijn moesappels en daardoor minder geschikt.

Heerlijk zoet

Heet en droog. Zo gaat de zomer van 2018 de boeken in. De Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO) verwacht dat het fruit door de vele zonuren dit jaar goed zal smaken. Van Olst sluit zich daarbij aan: ‘Door de extreme weersomstandigheden en weinig regen zijn de appels gemiddeld wel iets kleiner, maar de smaak is heerlijk zoet.’ Over de oogstraming is de teler positief: ‘Dit jaar verwachten we een prima oogst met voldoende appels en peren om de consument het hele jaar van lekker fruit te kunnen voorzien.’

Leuk uitje

Springen op het appelspringkussen, zelf appelsap persen of een ritje in een fruitkist door de boomgaard. Fruitbedrijf De Woerdt maakt van de plukdag op zaterdag 22 september een feest. Bezoekers zijn welkom tussen 8 en 17 uur. Genieten van de lekkere geur van zelfgebakken appeltaarten in de boomgaard kan tussen 9.30 en 15.30 uur.

Landelijke Fruitplukdagen

De NFO organiseert jaarlijks de Landelijke Fruitplukdagen tijdens de appel- en perenoogst in september. Dit jaar opent een record aantal fruittelers tijdens de oogst hun spreekwoordelijke deuren. De ruim 40 te bezoeken boomgaarden, verspreid over heel Nederland, hun activiteiten en openingstijden zijn te vinden op defruitigste.nl/plukdagen.

Appels in cijfers

De Nederlandse appeloogst is dit jaar naar verwachting zo’n 233 miljoen kilo. Dat is wederom een daling ten opzichte van vorig jaar. Dit komt vooral door wat kleiner uitgevallen appels. In 2017, een jaar waarin een stevige vorstperiode de Nederlandse fruitoogst reduceerde, werd nog 259 miljoen kilo appels geoogst. Verschil met dit jaar is dat andere Europese landen ook een ruime appeloogst hebben. Van schaarste is daarom geen sprake. De NFO beveelt van harte aan om te kiezen voor Nederlandse appels, zoals Elstar, Jonagold, Kanzi of Junami.

-EINDE BERICHT-

Noot voor de redactie:

Persvertegenwoordigers zijn van harte welkom om appeltaart te komen proeven in de boomgaard van fruitbedrijf De Woerdt in Ressen (tussen Arnhem en Nijmegen) op zaterdag 22 september tussen 9.30 en 15.30 uur.

Achtergrondinformatie:

NFO: Gerard van den Anker (voorzitter), M 06 51 01 20 63

Alle te bezoeken fruittelers, hun activiteiten en actuele openingstijden zijn te vinden op defruitigste.nl/plukdagen

De Woerdt: Wessel van Olst, M 06 50 21 56 65

Fruitbedrijf De Woerdt in Ressen (tussen Arnhem en Nijmegen) is gevestigd in een eeuwenoude T-boerderij, een monumentale Betuwse boerderij die ooit – uit bescherming tegen overstromingen - werd gebouwd op een hooggelegen plaats, oftewel een woerd. Familie Van Olst is in 1977 gestart met het telen van appels (11ha), peren (11ha) en andere fruitsoorten (0,5 ha). Sinds 1985 wordt er milieuvriendelijk geteeld. De Landwinkel en de boomgaard zijn op zaterdag 22 september geopend van 8.00 – 17.00 uur. De toegang is gratis.